Een uitgebreide risicoanalyse: de eerste stap naar ergonomischer werken

Jocomotion biedt jouw bedrijf ondersteuning en begeleiding om een ergonomischere werkomgeving te realiseren op een duurzame manier. Dankzij ons ergonomische traject verminder of voorkom je fysieke klachten bij je medewerkers. En daardoor zijn ze gezonder, gelukkiger en duurzaam inzetbaar.

Jouw ergonomische traject

In zes stappen komen we tot de ideale ergonomische werkomgeving voor jouw bedrijf:

Evaluation

Aanpak Jocomotion
Ergonomie

1. De ergonomische analyse

Onze analyse bestaat uit een objectief en een subjectief aspect. In het objectieve deel bekijken en meten we de taken, de werkorganisatie, de inrichting van de werkplek, de fysieke belasting, de bewegingen en houdingen van medewerkers én de omgevingsfactoren in je bedrijf, zoals licht, geluid en temperatuur. Het subjectieve deel omvat een interview met je medewerkers om hun ervaringen en bekommernissen te ontdekken.

Beeldschermwerk voor bedienden

2. De risicoanalyse beeldschermwerk

We beoordelen de inrichting en opstelling van elke beeldschermwerkplek. Dat betekent dat we een analyse maken van de bureaustoel, de werktafel, het beeldscherm, het toetsenbord, de muis én de omgevingsfactoren van de werkpost. Ook voor telewerkers.

Opleidingen

3. Het ergonomische rapport

Al onze bevindingen gieten we in een helder en overzichtelijk rapport met concrete verbetervoorstellen op korte en lange termijn dat we samen overlopen.

Implementation

Aanpak Jocomotion
Terugkommoment en opfrissing

4. Het actieplan op maat

Op basis van het ergonomische rapport, je wensen en je budget stellen we samen een actieplan op om de ergonomie van de werkplekken in je onderneming te optimaliseren. Je krijgt begeleiding en ondersteuning om dat actieplan efficiënt in je bedrijf te implementeren.

Retention

Aanpak Jocomotion
Jocomotion

5. De verankering van de cultuurverandering

We organiseren opleidingen om je medewerkers goed te laten functioneren in de veranderde werkomgeving, meten de (tussentijdse) resultaten en zorgen ervoor dat ergonomisch werken voor je medewerkers vanzelfsprekend wordt.

Opzetten van een ergonomiebeleid

6. Opvolging

We volgen je medewerkers op en blijven erop toezien dat de veranderde manier van werken duurzaam toegepast wordt in je bedrijf. We evalueren de resultaten, bekijken verbeterpunten en geven je advies over de mogelijke volgende stappen.

Extra

Jocomotion

Een telewerkbeleid opzetten

Regelmatig thuiswerken of werken vanuit een satellietkantoor raakt de laatste jaren ingeburgerd in het bedrijfsleven. Daarom hebben ondernemingen behoefte aan een doordacht en uitgewerkt telewerkbeleid. Want ook thuis of op een satellietkantoor is ergonomisch werken een absolute meerwaarde. Daarom helpt Jocomotion jouw bedrijf graag bij de opzet, uitrol en opvolging van een doordacht telewerkbeleid.